- Sportpedicure

Voetklachten hebben invloed op de sportprestatie

Je voeten krijgen tijdens het sporten veel te verduren. Denk aan snelheid, kracht en herhalende bewegingen. Om blessures te voorkomen is het van belang dat je voeten in goede conditie zijn en dat je de juiste sportschoen draagt. Tijdens een blessure word je bij elke stap, sprong of slide met de vaak pijnlijke, klachten geconfronteerd. Dit is niet nodig. Haal het maximale uit je sportprestatie en blijf niet sporten met pijn.

Wat doet een sportpedicure.
De sportpedicure behandelt sporters van elk niveau, die klachten hebben aan de huid en/of nagels van de voeten, of die een preventief voetverzorgings- en/of schoenadvies wensen voor hun sportuitoefening. De sportpedicure oriënteert zich op de sporter en omstandigheden waaronder gesport wordt. Waardoor zij een meer doeltreffende, op herstel of op preventie gerichte behandeling of advies kan geven.

Wat is het doel van een sportpedicure.
Het eerste doel van de sportpedicure is het verbeteren en/of optimaliseren van de conditie van de voeten. De sportpedicure let daarbij specifiek op het optimaal houden en het herstellen van de balans tussen belasting en belastbaarheid van huid en nagels van de voeten van sporters. De werkwijze van de sportpedicure bestaat uit het voorkomen, verminderen en/of opheffen van huid- en nagelproblemen van de voeten.

Wanneer naar de sportpedicure.
Om de voeten in goede conditie te houden en veel voorkomende voetproblemen te voorkomen en/of te behandelen kan je bij de sportpedicure terecht. De meest voorkomende voetproblemen bij het sporten zijn:

  • Eelt
  • Likdoorns
  • Traumanagels (ingescheurde nagel, blauwe nagel )
  • Ingegroeide nagel
  • Blaren
  • Schimmel ( zwemmerseczeem )
  • Kloven


De meeste sporters gaan pas naar een sportpedicure als er klachten zijn. Maar ook als er geen klachten zijn kan je bij de sportpedicure terecht. De sportpedicure speelt immers een belangrijke rol bij het verbeteren van de sportprestaties en bij de preventie van mogelijke blessures.

De sportpedicure is een deskundige op het terrein van voetverzorging van zowel (semi)professionele atleten als recreatieve sporters, die de consequenties voor de voet van de sportbelasting begrijpen en kunnen begeleiden.

Wat doet een sportpedicure.

  • Tijdens de intake bespreekt de sportpedicure je klachten en de pijn die je ervaart.
  • De sportpedicure bekijkt je voeten en de bewegingen van de voeten tijdens het sporten.
  • De stand van de voeten wordt bekeken.
  • De conditie van de huid en nagels wordt gecontroleerd.
  • Vervolgens wordt overgegaan tot het behandelen en verzorgen van de voeten en de voetklacht.

 

Naargelang de gestelde diagnose, en in functie van de beoefende sport, worden een of meerdere van onderstaande behandelingen uitgevoerd:

  • Medical taping ter ondersteuning van de beweging en verlichting van pijnklachten.
  • Behandeling van blaren en drukvrij leggen van locaties.
  • Schoenadvies.
  • Sokadvies.
  • Vetertechnieken.

 

Wat kun je zelf doen.

  • Was je voeten meteen na het sporten, het liefst zonder zeep.
  • Schimmelinfecties zijn erg besmettelijk. Douche na het sporten dan ook steeds met badslippers en droog je voeten zorgvuldig af, met extra aandacht voor de ruimte tussen de tenen.
  • Behandel meteen elk letsel dat een schimmelaandoening zou kunnen zijn (roodheid, jeuk, huidschilfers). Laat je hierover adviseren door een voetspecialist zoals de medisch pedicure.
  • Smeer je voeten in met een voetcrème. Deze houdt de huid soepel.
  • Laat je niet belemmeren door ingroeiende teennagels, knip ze recht en niet te kort.
  • Kies voor sokken van natuurlijk, naadloos en vochtabsorberend materiaal.
  • Je voeten verliezen een borrelglaasje vocht per dag. Voorkom een weke huid en laat bij voorkeur je sportschoenen, tussen het dragen, 24 uur rusten om vocht te laten verdampen.
  • Draag goed passende sportschoenen die bedoeld zijn voor de sport die je doet. Draag deze alleen tijdens het sporten.
  • Koop sportschoenen altijd aan het einde van de middag. Je voeten zwellen immers gedurende de dag.
  • Vermijd voetbaden. De huid wordt daardoor zacht en dus kwetsbaar. Een belangrijke wedstrijd? Was de avond ervoor de voeten..
  • Voorkom nagelproblemen door de teennagels elke 2 tot 3 weken te knippen. Knip de hoeken niet weg. Dit kan leiden tot ingroeiende nagels.
  • Gebruik een puimsteen om eeltplekken onder controle te houden.
  • Voorkom blaren door de zwakke plekken op de voet voor de wedstrijd of training af te plakken met tape.
  • Laat overtollig eelt minimaal 2 weken voor een wedstrijd verwijderen in verband met mogelijke klachten zoals blaren.
  • Bezoek regelmatig een sportpedicure om sportblessures te voorkomen.